SPRM, Sila Siasat Umno, MCA dan MIC Sapu Tanah Rakyat Selangor – AMK


Kenyataan Media Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia

22 November 2012

AMK desak SPRM siasat skandal Umno, MCA & MIC ‘sapu’ tanah rakyat S’ngor

Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia (AMK), Lee Khai Loon mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar menyiasat segera skandal pemberian 24 bidang tanah komersial yang bernilai tinggi kepada parti-parti Barisan Nasional pada harga RM1 sekaki persegi sahaja.

SPRM diminta untuk menyiasat segera ke atas pemimpin Barisan Nasional dan kerajaan Umno BN yang jelas menyalahguna kuasa serta terlibat dalam konflik kepentingan (conflict of interest). Kesemua 24 bidang tanah yang dimiliki rakyat perlu dikembalikan kepada kerajaan negeri Selangor.

AMK ingin memuji keberanian YB Ng Suee Lim, Adun Sekinchan yang membongkarkan skandal rasuah dan salahguna kuasa yang berlaku semasa pemerintahan Umno BN di bawah bekas Menteri Besar Khir Toyo. Dalam tempoh tahun 1999 hingga 2008, kerajaan Umno BN telah menjual tanah komersial yang bernilai tinggi kepada parti Umno, MCA, MIC dan Gerakan.

Tanpa rasa malu dan segan, terdapat sekeping tanah yang diberi hakmilik atas nama individu Dato Seri Samy Velu dan Dato S Subramaniam. Kedua-dua individu tersebut adalah pemimpin MIC pada masa itu yang jelas bahawa terbuktinya budaya rasuah dan salahguna kuasa di dalam Umno BN secara terang-terang.

Kewibawaan SPRM sekali lagi tercabar dengan skandal yang berlaku. Sebenarnya, rakyat berharap SPRM akan bertindak dengan professional dan tidak berpihak kepada mana-mana parti dalam penyiasatan skandal tersebut serta mendakwa semua yang terlibat. SPRM peru bertindak tegas agar pemindahan manfaat di kalangan Umno BN agar skandal tersebut tidak akan berulang dan sekaligus mengembalikan kredibiliti SPRM sendiri.

AMK berpendapat bahawa kesemua maklumat yang dibentangkan oleh Adun Sekinchan sangat mencukupi untuk SPRM mengambil tindakan. AMK yakin Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor tidak akan bertolak ansur serta memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada SPRM dalam proses siasatan tersebut agar 24 bidang tanah tersebut dapat dikembalikan dengan kadar yang segera.

Sejak Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri, indeks rasuah negara kita tidak diperbaiki malah bertambah teruk sehingga membimbangkan. Oleh itu, AMK mendesak Najib Razak yang merangkap Presiden UMNO/BN, memohon maaf kepada semua rakyat atas skandal tanah tersebut.

Sementara itu, demi kepimpinan melalui teladan serta iltizam politik banteras rasuah, Najib Razak perlu memperbetulkan masalah tersebut dengan mengarahkan Umno, MCA, MIC dan Gerakan agar mengembalikan kesemua 24 bidang tanah tersebut kepada Kerajaan Negeri Selangor.


Lee Khai Loon
Ketua Penerangan AMK

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s