Kenyataan Media : Memimpin Reformasi 3.0

Kenyataan Media
Sempena Pemilihan KEADILAN 2010

“Memimpin Reformasi 3.0”

Politik adalah medan paling ampuh untuk melaksanakan perubahan. Justeru sebarang bentuk percaturan politik memerlukan perkiraan yang mengambilkira semua aspek,bukan sekadar melalui corong-corong sempit. Ini ditegaskan oleh Albert Einstein puluhan tahun yang lampau, “politics is for present, but an equations is for eternity.”

Politik Malaysia di bawah regim Umno-BN menyaksikan bagaimana senario politik negara kelihatan malar dan malap. Suara anak muda segenap lapisan, baik kalangan profesional, mahasiswa, kelompok pertengahan, semuanya dibungkam agar tidak kritis kepada doktrinasi sempit.

KEADILAN usai tahun 1999 (melalui Barisan Alternatif) dan 2008 (melalui Pakatan Rakyat) konsisten untuk menuntut perubahan. Hari ini, melalui pelaksanaan Pemilihan KEADILAN 2010, KEADILAN mengorak langkah baru yang tidak dicetus oleh mana-mana parti politik dalam negara. Ini satu batu tanda, pembuktian jelas bagaimana KEADILAN menyatakan kesediaan untuk mengorak langkah, memimpin harapan rakyat ke Putrajaya.

Pematangan Gelombang Reformasi telah melalui dua fasa: fasa pertama di saat Dato’ Seri Anwar Ibrahim ditahan pada tahun 1998; fasa kedua di saat pembebasan Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada tahun 2004. Usai Pilihanraya Umum 2008, Gelombang Reformasi telah secara rasmi masuk ke fasa ketiga: Reformasi 3.0.

Reformasi 3.0, meskipun dilihat berada dalam arus yang selesa, ianya bukan sesuatu yang muda. Gelodak fitnah dan penindasan yang giat dilakukan Umno-BN nyata sekali membuktikan betapa Umno-BN begitu rakus dan tidak bersedia berhadapan dengan hasrat dan harapan rakyat.

Justeru, Reformasi 3.0 harus digarap dengan 5 agenda utama:

– Pengukuhan dan pemantapan organisasi & ekonomi parti
– Penggemblengan sokongan generasi muda
– Penolakan total politik perkauman
– Pemantapan pemahaman rakyat bagi ‘Keadilan Untuk Anwar Ibrahim’
– Memimpin Harapan Rakyat Menuju Putrajaya

Reformasi 3.0 bukan satu retorik, ianya fasa ‘taddaruj’, di mana pengukuhan dan pengupayaan perlu direalisasikan dengan iltizam, semangat dan harapan yang diadun dengan sempurna dan istiqamah. Ayuh generasi muda, kita pimpin Reformasi 3.0!

SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN
Ketua
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s