Perhimpunan Umno Terkahir Sebelum Putrajaya Jatuh?

Dari Detikdaily

Oleh Subky Latif

4 Disember 2011

Sidang Umno terakhir sebelum Putrajaya jatuh?

ADALAH benar Perhimpunan Agung Umno ke 64 bermula 29 Nobember lalu adalah yang terakhir sebelum PRU 13, tetapi ia lebih menjurus kepada menghadapi Anwar Ibrahim dari penghadapi masalah parti itu dan pilihan raya yang bakal dihadapi itu.

Mesyuarat agung bagi mana-mana pertubuhan yang didaftarkan, baik ia diadakan sekali setahun atau dua tahun sekali, selain dari memenuhi kehendak undang-undang adalah satu acara muhasabah bagi mengkaji kelemahan dan kekuatan organisasinya.

Kalau tidak pun atas sebab kehendak undang-undang, ia wajar berhimpun bagi memeriksa apa yang telah dibuatnya setahun lalu sebagai persiapan lunjakan kerja setahun akan datang atau masa-masa mendatang. Apa kelemahan dan kegagalan setahun lalu dan apa pula kekuatan dan kejayaannya. Dari situ ia akan tahu kelemahan dan kekuatannya.

Tetapi bermula dari perasmian ketiga-tiga sayapnya – Wanita, Pemuda dan Puteri – ia dilambakkan dengan menghadapi Anwar Ibrahim yang ditendangnya dari UMNO hujung tahun 90an dulu. Sudah lebih sepuluh tahun Anwar tidak ada dalam UMNO, ia masih dihantui oleh bayang-bayang ketua pembangkang itu.

Keseluruhan ucapan perasmian sayap-sayap itu oleh Mahyuddin Yasin sebagai Timbalan Presiden UMNO, baik menyentuh soal dalaman parti dan luaran adalah dikaitkan dengan Anwar.

Serangan, kecaman dan hasutannya terhadap DAP, belum pernah dilakukan oleh mana-mana pemimpin UMNO dalam perhimpunannya sebelum ini, ada hubungannya kesan politik kerjasama Anwar dengan parti itu.

Kecaman Muhyiddin terhadap PAS adalah yang seketara sikap Dr. Mahathir sepanjang pimpinannya dulu. Serangan yang keras itu adalah disebabkan PAS menjadi sekutu kuat Anwar.

Sebelumnya PAS dan DAP adalah terkepung dalam pagar tebal yang dibina UMNO, tetapi pagar itu telah dipecah dan dirempuh dengan kedagangan Anwar. Kalau Anwar tidak datang, pagar itu tetap digegar, tetapi dengan penampilan bersama Anwar dengan mereka mempercepat ia roboh. Justeru robohnya pagar itu telah mara mereka menuju Putrajaya.

Maka bagai hendak pecah kepala Muhyiddin menumpukan sepenuh ucapannya mengerah hulubalang Pemudanya, serikandi Wanitanya dan permata Puterinya bagi mengepung soldadu Pakatan Rakyat bersama Anwar yang sudah meninggal jauh pagar roboh di belakang untuk memasuki tembok Putrajaya.

Kerana tumpuannya kepada Anwar lalu tidak dipedulikan segala retak dan sompek dalam partinya. Dalam responsnya, ketua serikandinya berlepas diri dari skendal lembu suaminya, bertumpu kepada persoalan Anwar juga. Seolah-olah Anwar jadi tema pidatonya di tengah wanita bertudung merah. Habis tenaganita perwakilan dan pemerhati bertepuk tangan di celah suara dan pidatonya mengenai persepsinya yang menyeluruh tentang Anwar.

Dibiarkannya hantu dan bangkai lembu yang dilambakkan kepadanya kepada suami dan anak-anakinya. Dia marah kepada Zuraidah PKR yang tidak marah kepada isteri Anwar kerana isteri Anwar membela suaminya.

Zuraida suruh ketua Serikandi UMNO itu letak jawatan tapi tak suruh isteri Anwar letak jawatan. Ketua Serikandi tak peduli tentang suaminya dengan lembu-lembunya, tidak bela suaminya. Isteri Anwar peduli dengan masalah suaminya dan dia bela suaminya.

Shahrizat Jalil marah Zuraida suruh dia berhenti tetapi tidak marah Bung Mokhtar yang lebih dulu dari Zuraida suruh dia berhenti. Mengapa? Zuraidah membela Anwar dan Bung Mokhtar tiada hubungan dengan Anwar.

Muhyiddin lantik Ketua Pemuda jadi ketua Hulubalang saja. Tidak jadikan dia Panglima. Agaknya panglimanya Muhyidin sendiri.

Maka sebagai ketua Hulubalang, habis segala ilmu yang dipelajarinya di Universiti Oxford dan pengalamannya membentu mertuanya dugunakan untuk membuat ucapan mengenai Anwar kepada perhimpunan partinya. Dia membuat reserach dan homework bagi memastikan hujahnya kuat tentang Anwar.

Cukuplah dengan tiga orang penting UMNO – Muhyiddin, Shahrizat dan Khairy Jamaluddin – mengepalai pembengangan tentang Anwar. Tentulah yang lain-lain terarah kepada topik yang sama.

Mengapa Perhimpunan Agung UMNO tertumpu kepada Anwar saja? Apakah Anwar saja masalah besar kepada UMNO dan kerajaan? Atau sidang itu dirasakan yang terakhir sebelum jatuh Putrajaya?


—Detikdaily

Sila hadir beramai-ramai ke Mahkamah Jalan Duta bagi memberi sokongan moral terhadap kes Fitnah II Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 8 Disember 2011 (Khamis) dan 9 Disember 2011 (Jumaat) ini.

Reformasi!

*Mohon cuti awal-awal untuk keadilan!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s