Pengeluaran KWSP: Gunakan saluran yang sahih, elak penipuan – Shamsul

Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang ingin mengeluarkan secara one off RM10,000 digesa berhati hati dan tidak ditipu oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, kerap terjadi penipuan atau scammer berlaku dalam talian, yang menyediakan aplikasi dan meminta maklumat pencarum tetapi berakhir dengan pencarum kehilangan wang simpanan hari tua.

“Saya tahu ramai yang menarik nafas lega apabila kerajaan mengumumkan satu lagi pusingan pengeluaran KWSP. Sila berhati hati ketika memohon dan hanya guna saluran yang sahih.

“Perlu diingat pengeluaran itu adalah dari tabung simpanan hari tua. Guna dengan sebaiknya dan jangan jadi mangsa penipuan dalam talian,” katanya.

Menurut Shamsul yang juga seorang peguam, KWSP tidak pernah melantik pihak ketiga untuk memudahkan urusan pengeluaran atau membangun sebarang aplikasi bagi tujuan meminta maklumat pencarum.

Beliau juga menggesa kerajaan bertindak segera bagi menangani hal berkenaan untuk mengelakan rakyat yang ditimpa kesusahan diambil kesempatan oleh scammers.

Sumber: https://www.suarakeadilan.my/post/pengeluaran-kwsp-gunakan-saluran-yang-sahih-elak-penipuan-shamsul

Pengarang: Shamsul Iskandar

YB Datuk Seri Shamsul Iskandar @ Yusre bin Mohd. Akin Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya (Dikenali Parlimen Bukit Katil sebelum ini) (2013-kini) Mantan Timbalan Menteri Industri Utama (2018-2020) Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia (2018-kini) Mantan Naib Presiden KEADILAN (2014-2018) Mantan Ketua Angkatan Muda KEADILAN (2007-2014)

Tinggalkan komen