‘Kalau Mat Kilau masih hidup dia akan lawan kerajaan tidak pedulikan rakyat’ – Shamsul

Sidang Nadi Rakyat yang bermula pagi ini di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya dibuka dengan ucapan menyengat Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Menurut pencetus idea Sidang Nadi Rakyat itu, kesusahan hidup rakyat ketika ini sudah sampai ke tahap tidak lagi tertanggung dan banyak demonstrasi serta flashmob akan diadakan sepanjang hujung minggu ini.

Oleh itu Sidang Nadi Rakyat, katanya, merupakan salah satu platform untuk rakyat menyuarakan rasa tidak puas hati mereka kepada pemimpin negara yang akan dicatatkan untuk dibawa ke Dewan Rakyat oleh Ahli ahli Parlimen Pakatan Harapan pada sesi Julai.

“Sebahagian menteri (BN – PN) macam musibat, rakyat diketepikan, tembolok mereka didahulukan.

“Hari ini kita bersidang dalam suasana yang memberikan kesan yang besar dan berat kepada rakyat. Hari ini banyak demonstrasi yang diatur sampai ke petang.

“Kerana tekanan pemimpin kerajaan hari ini berikan, hatta ingin bersidang pun mereka takut untuk mendengar suara rakyat.

“Kita terpaksa buat pada minit terakhir di tempat ini. Namun sidang ini akan berjalan untuk mendengar pendapat dari akar umbi

“Biar Petaling Jaya menjadi saksi Sidang Nadi Rakyat ini akan kita buat ke seluruh negara untuk mendengar sendiri pandangan rakyat. Pimpinan hari ini hadir, ahli Dewan Rakyat, Dewan Negara dan akan kita ambil catatan.

“Suara di sini kita akan bawa terus ke Dewan Rakyat,” katanya dalam ucapan pembukaan sidang.

Shamsul turut mencuit hati hadirin apabila berkata jika tokoh sejarah yang dijadikan legenda filem saat ini, Mat Kilau masih hidup maka beliau juga akan menunjukkan sikap.

“Hari ini rakyat tedesak. Saya percaya kalau Mat Kilau masih hidup beliau juga akan melawan kerajaan yang tidak mempedulikan rakyat ini.

“Kita tahu hari ini kita nampak bahawa keranan BN – PN tidak berkemampuan mengendalikan masalah ekonomi. Mesyuarat 3 kementerian sekali pun tidak mampu menurunkan 20 sen harga ayam. Saya yakin pasukan jihat ekonomi akan mejaadi pasukan raja lawak,” katanya.

Shamsul dalam pada itu mengucapkan penghargaan kepada sekretariat yang menjayakan sidang tersebut dan IDE yang membenarkan pejabat mereka digunakan untuk mesyuarat perancangan.

Beliau kesal kerana kerajaan menekan penganjuran sidang dengan membatalkan penggunaan Hotel Tabung Haji biar pun telah ditempah dan dibayar sewaannya.

Sumber: https://www.suarakeadilan.my/post/kalau-mat-kilau-masih-hidup-dia-akan-lawan-kerajaan-tidak-pedulikan-rakyat-shamsul

Pengarang: Shamsul Iskandar

YB Datuk Seri Shamsul Iskandar @ Yusre bin Mohd. Akin Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya (Dikenali Parlimen Bukit Katil sebelum ini) (2013-kini) Mantan Timbalan Menteri Industri Utama (2018-2020) Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia (2018-kini) Mantan Naib Presiden KEADILAN (2014-2018) Mantan Ketua Angkatan Muda KEADILAN (2007-2014)

Tinggalkan komen